Nå på facebook





  


 
 



  
 
           
  • Utskrift
  • Print
  • Del på
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

 

 


Bedriftenes høyre hånd:

Opplæringskontoret for restaurant og matfag er først og fremst opprettet for å være hotell-, restaurant og næringsmiddelbedriftenes høyre hånd i fagopplæringen.

Etter reform -94 er læretiden i bedrift redusert fra tre til to år. Læreplanen er blitt mer omfattende, og bedriftene påtar seg dermed et større ansvar. Det er dette ansvaret opplæringskontoret er med på å bære. Samtidig med at ungdomskullene går ned, øker behovet for kompetente fagfolk. Arbeidet med rekruttering til fagene og kvalitetssikring av opplæringen er viktigere enn noensinne.

Fordelene for bedriftene
  • Oppfølging og tilsyn med lærlingen gjennom hele læretiden.
  • Opplæringskontoret tegner kontrakten og ordner med utplassering.
  • Bedriften slipper å ha eneansvar for lærlingen.
  • Faste veiledningssamtaler og bedre kvalitetssikring av opplæringen.
  • Kurs og samlinger for lærlinger og instruktører.
  • Hjelp og motivasjon til arbeidet med opplæringsboken.
  • Hjelp til å rekruttere lærlinger.

Å ha et organ som:
  • Aktiv deltar i yrkesveiledning og markedsføring av fagene overfor ungdommene.
  • Jevnlig kontakt og samarbeid med lærerne i videregående skole og videreformidler bedriftenes behov.
  • Ser til at bedriften oppfyller regelverket når en har tatt inn en lærling, herunder lærekontrakter, lønn opplæringsbok m.v.
Publisert med Digipoint - MyDiSafe Publishing CMS